sunnuntai 26. heinäkuuta 2009

Keitelejazz, Äänekoski 23.7.2009

Keitelejazzin Blues-illan ohjelma torstaina 23.7. antoi odottaa nostalgista iltaa meille "vanhoille" rockareille, olihan esiintyjälistalla brittilegendoja jo 60-luvulta:

Chris Farlowe & Norman Beaker Band
Animals and Friends featuring Spencer Davis
Procol Harum

Menimme Äänekoskelle jo iltapäivällä ja kyläilimme Anna-Maijan työkaverin luona. Sieltä siirryimme autolla keskustaan n. klo 19 aikaan. Saimme parkkipaikan ihan konserttipaikan vierestä kaupungintalon edestä. Tämä onkin näiden "maaseutufestareiden" etu - kaikki on lähellä. Ensimmäinen esiintyjä oli juuri aloittanut ja marssimme suoraan lavan eteen, koska teltassa oli vielä hyvin tilaa. Tavallisesti teltan takaosassa on pöytiä ja penkkejä sekä lavan edustalla katsomopenkit. Nyt ei teltassa ollut istumapaikkoja lainkaan.

Konsertin aloitti illan parhaasta vedosta hieman yllättäen vastannut Chris Farlowe. Hän on brittiläinen valkoinen soul/blues -laulaja, joka on laulanut myös jazzrock-yhtye Colosseumin riveissä 70-luvulla. Mies vihjailikin Colosseumin comebackistä ja tulevasta kiertueesta. Nyt Farlowe keikkailee Norman Beaker Bandin kanssa kokoonpanolla Chris Farlowe (voc), Norman Beaker(g, voc), Kim Nishikawara (sax), Dave Baldwin (keyb), John Price (b) sekä Steve Gibson (dr).

Chris Farlowe & Norman Beaker Band. Oik. Norman Beaker (gr)
Farlowe heitti kappaleiden välillä huulta yleisön kanssa ja muutteli jopa laulujen sanoja tyyliin "I sing the blues here in Finland and you're a wonderful audience...". Esittelipä bändinkin laulaen. Lähes 70 ikävuodestaan ja melko raihnaisesta ulkomuodostaan huolimatta Farlowella on upea ääni ja varsinkin hänen fraseerauksensa olivat hienoa kuultavaa. Hän mm. ikään kuin keskusteli Norman Beakerin kiraran kanssa. Farlowen laaja ja voimakas ääniala pääsi oikeuksiinsa etenkin hitaissa blueseissa. Esitettyjä kappaleita olivat olivat mm. miehen 60-luvun suurin hitti, cover-versio Rolling Stonesin kappaleesta Out of Time, vanhoja blues-starndardeja, kuten Stormy Monday Blues ja Touch On Me, Touch On You, Small Faces-hitti All or Nothing, Farlowen peruskappaleita, kuten I Don't Want to Sing the Blues No More sekä James Brown-jyräys Standing On Shaky Ground. Kitaristi Norman Beaker sooloili välillä maukkaasti mm. hienossa bluesissa The Guitar Don't Lie, eikä häntä huonommiksi jääneet saksofonisisooloissaan Kim Nishikawara eikä kosketinsoittaja Dave Baldwin urkusooloissaan.

Chris Farlowen esityksen lopulla sattui hupaisa kohtaaminen, kun myöhemmin illalla paikallisessa ravintolassa "virallisilla" jatkoilla esiintynyt Eero Raittinen ilmestyi viereeni ja kysyi "Onks tää jo encore-biisi ?". Vastasin näin olevan ja Raittinen manasi "Harmi, en vaan ehtiny". Totesin hänelle, että hyvä on ukko (Farlowe) laulamaan ja hän vastasi sen tietävänsä ja mumisi jostain pitkästä historiasta. Sitten tuli Eerolle puhelu ja mies lähti kävelemään ulos. Olisi ollut mukava jutella pitempäänkin.


Animals and Friends sekä Spencer Davis (toinen vas.)
Seuraava esiintyjä oli alkuperäisen The Animals -yhtyeen perustajajäsenten John Steel ja Dave Rowberry v. 2000 kokoama Animals and Friends vahvistettuna kitaristi-laulaja Spencer Davisilla. Dave Rowberryn kuoltua vuonna 2003 tilalle värvättin liki-alkuperäinen Animals-jäsen, vuonna 1965 liittynyt kosketinsoittaja Mickey Gallagher. Spencer Davis perusti Spencer Davis Groupinsa v. 1963. Mies on keikkaillut viime vuosina eri kokoonpanoissa, mm. vuonna 2007 Yardbirdsin kanssa ja nyt on siis vuorossa Animals. Kokoonpano oli siis seuraava: Spencer Davis (voc, g), Peter Barton (voc, b), Mickey Gallagher (keyb), John Williamson (g, voc) sekä John Steel (dr).

Animals aloitti ilman Spencer Davisia soittamalla rutiiniluontoisesti läpi vanhoja Animals-hittejä, kuten Don't Let Me Be Misunderstood, We've Gotta Get Out Of This Place, Boom Boom sekä tietenkin yhtyeen suurin hitti House Of the Rising Sun. Animals oli kyllä minulle lievä pettymys, sillä se kuulosti miltä tahansa ihan tavalliselta rock-bluesbändiltä soittamassa vanhoja Animals-hittejä. Paljain jaloin esiintynyt pääsolisti, basisti-laulaja Peter Barton oli huomattavasti muita nuorempi eikä hänen äänensä liian raspikurkkuisena minusta sopinut Animals-biiseihin. Miehellä ei ollut minkäänlaista persoonallista otetta eikä karismaa. Alkuperäisen Animals-solistin Eric Burdonin legendaarisista tulkinnoista jäätiin nyt valovuosien päähän.

Animalsin setin loppupuolen pelasti kuitenkin myöhemmin lavalle tullut Spencer Davis, joka intoutui huimiin suorituksiin varsinkin Spencer Davis Groupin kappaleissa, mm. I'm A Man, Gimme Some Lovin' ja Keep On Running. Vieressäni seisonut nuorempi kaveri kyseli minulta näiden biisien jälkeen "Onko tämäkin Spencer Davisin kappale?". Oli ilmeisesti kuullut niistä vain muiden artistien esittämiä Cover-versioita. Vanhat herrat John Steel (70) ja Davis juttelivat välillä yleisölle kertoen yhtyeen historiasta puhtaalla Oxfordin englannilla, jota oli ilo kuunnella ainaisen amerikan ”mongerruksen” sijaan.

Geoff Whitehorn (gr) ja Matt Pegg (bass)
Illan pääesiintyjä ja Keitelejazzin kaikkien aikojen suurin satsaus Procol Harum antoi odottaa itseään toista tuntia kestävän roudauksen ajan. Hakeuduimme aivan eteen, nähdäksemme jokaisen soittajan ja kuullaksemme jokaisen tahdin. Pahat aavistukset kuitenkin valtasivat mielemme jo kuuluttajan ilmoittaessa yhtyeen joutuneen tulomatkalla johonkin onnettomuuteen ja yhden bändin jäsenen loukkaantuneen. Procol Harumin kerrottiin kuitenkin soittavan keikkansa pitäen kuitenkin välillä tauon. Soittajat Geoff Whitehorne (g), Josh Phillips (org),Matt Pegg (b), Geoff Dunn (dr) marssivat reippaasti lavalle ja pienen odottelun jälkeen bändin ainoa alkuperäisjäsen ja johtaja Gary Brooker (piano, voc) talutettiin (!) lavan toiselta puolelta soittimensa taakse. Ilmeet olivat tuskaiset ja ensimmäisen kappaleen, Bringing Home The Bacon lauluosuuden alkaessa Brooker yritti laulaa, mutta irvisti tuskasta ja lopetti laulamisen. Kappaleen loputtua hän nousi tuoliltaan ja hänelle laitettiin tukiliivi rinnan ympärille. Brooker kertoi kylkiluunsa murtuneen ja kiitteli saamaansa hyvää hoitoa sekä kaunista sairaanhoitajaa paikallisessa terveyskeskuksessa. Seuraavissa biiseissä kitaristi Geoff Whitehorne ja rumpali Geoff Dunn paikkasivat laulua parhaansa mukaan. Brookerin persoonallinen lauluääni on olennainen osa Procol Harumin sointia, joten kappaleet eivät valitettavasti kuulostaneet aivan "oikeilta", vaikka Brooker saikin välillä jonkinlaista, etäisesti laulua muistuttavaa korinaa aikaiseksi.

Tauon aikana kävimme ravintolan puolella ja jäimme loppukeikan ajaksi taaemmaksi, koska emme voineet katsoa Brookerin tuskaa. Soittajat kyllä näyttivät saavan ylimääräistä virtaa johtajansa ahdingosta ja Whitehorne loihti kitarastaan kerrassan upeita sooloja. Voi jopa sanoa, että Whitehorne pelasti keikasta sen, mitä pelastettavissa oli.

Lyhennetyn setin viimeisenä kappaleena kuultiin tietysti klassikko A Whiter Shade Of Pale, jonka aikana yleisö tunnelmoi laulamalla kertosäettä ja tanssimalla (!).

Myöhemmin kerrottiin, että Gary Brooker oli 40 kilometriä ennen Äänekoskea tupakkatauolla tien varressa "ottanut yhteen" tukkipinon kanssa (mitä se sitten tarkoittaakin?) ja siinä telonut kylkiluunsa. Bändi oli viimeiseen saakka uskonut, että lääkityksellä ja hoidolla Brooker saataisiin laulukuntoon, mutta se ei sitten kuitenkaan onnistunut. Todella harmillinen juttu, mutta täytyy ihailla Brookerin ja bändin työmoraalia, koska ei jättänyt keikkaa kokonaan väliin.

Keitelejazz on todella hyvin järjestetty tapahtuma kauniissa maisemissa salmen rannalla. Teltta on tilava ja ravintolapalvelut viereisissä teltoissa toimivat hyvin. Tällä kertaa vaan oli tuolle pienelle alueelle ahtautunut aivan liikaa yleisöä, joten liikkuminen alueella oli välillä todella hankalaa. Kaiken kaikkiaan illasta muodostui kuitenkin mielenkiintoinen ja Procol Harumin epäonnisesta keikasta huolimatta jälleen ihan positiivinen "maaseutufestari" -kokemus.

Procol Harum Setlist


Bringing Home the Bacon
Broken Barricades
Homburg
Sister Mary

Väliaika

Robert’s Box
Whisky Train
Cerdes (Outside the Gates of)
A Salty Dog (two verses)
A Whiter Shade of Pale


maanantai 8. kesäkuuta 2009

Eagles Hartwall Areena 4.6.2009


Vain pari päivää Bruce Springsteenin ja E-Street Bandin mahtavan Tampereen keikan jälkeen lähdin Eaglesin Helsingin konserttiin hieman epäilevällä mielellä. Näinköhän jaksan edes kuunnella keikkaa loppuun saakka nukahtamatta näin työmatkan aikana raskaan työpäivän jälkeen. Edellisten keikkojen setlistoja tutkittuani näytti setti hyvin, hyvin rauhalliselta helposti sulavalta. Ulkomaisissa arvioissakin puhuttiin nyky-Eaglesin olevan musiikillista perusruokaa (comfort food), jonka reseptissä, aineksissa eikä valmistustavassa ole yllätyksiä. Kuulija tietää tasan tarkkaan, mitä saa ja lähtee keikan jälkeen kotiinsa tyytyväisin mielin ja kylläisenä.

Eagles kiertää 28 vuoden julkaisutauon jälkeen ilmestyneen Long Road Out of Eden–levynsä kunniaksi. Viimeksi bändi on esiintynyt Suomessa kahdeksan vuotta sitten.

Menin junalla Pasilaan ja kävelin koleassa ja sateisessa säässä sateenvarjon kanssa Hartwall Areenalle. Ehdin ottaa pienet paukut ja siirryin sitten katsomoon. Eagles antoi kuitenkin odottaa itsään parikymmentä minuuttia. Lämmittelybändiäkään ei ollut. Yleisö alkoi jo taputtaa tahdissa ja vihellellä. Yrittipä jotkut saada aaltojakin katsomossa aikaan, mutta eipä se oikein onnistunut. Areena on lähes täynnä ja yleisö näyttää olevan enimmäkseen tällaista 50+ porukkaa, joukossa jokunen nuori ehkä vanhempiensa kanssa. Vieressäni istui ikäiseni mies 16 - 17 vuotiaan poikansa kanssa ja takanani japanilainen perhe - ilmeisesti isä, äiti ja kaksi alle kouluikäistä tyttöä.

Odotellessa huomaan, että lavarakennelma yltää katonrajassa valoineen ja kaiutinsysteemeineen melkein puoleen väliin permantoa ja takanakin on katossakaksi kaiutintornia. Sivuilla melkein katossa kaksi screeniä ja lavan takana puoliympyrän muotoinen, valonheittimillä reunustettu valkoinen seinä, johon illan aikana heijastetaan kuvia, valokuvioita ja filmejä. Myös esiintyjiä heijastetaan välillä taustakankaalle sivujen screenien lisäksi. Sivuilla valonheittimiä on lattialla ja sivukatsomoissakin lavaa lähimmille penkkiriveille saakka.

Vihdoin bändi saapui lavalle ja perässään Eaglesin herrat Glenn Frey, Don Henley, Joe Walsh, Timothy B. Schmit sliipattuina tummissa puvuissa, valkoisissa paidoissa ja tummissa solmioissaan. Varsinkin Frey ja Henley näyttivät enemmänkin virkamiehiltä tai insinööreiltä kuin rockmuusikoilta. Basisti Schmit ja kitaristi Joe Walsh sentään ovat pitkätukkaisina enemmän rockarin näköisiä. Taustayhtyeessä soittaa peräti kolme kosketinsoittajaa, rumpali/lyömäsoittaja, kitaristi Steuart Smith, joka korvasi pitkäaikaisen v. 2001 erotetun Eagles jäsenen Don Felderin. Smith ei kuitenkaan ole Eaglesin virallinen jäsen vaan osa kiertuekokoonpanoa. Lisäksi avauskokoonpanossa on viulisti, joka osoittautui myöhemmin yhdeksi neljästä puhaltajasta.

Alku on rauhallinen ja harmoninen, kolme biisiä uusimmalta Long Road Out of Eden -tupla CD:ltä. Soundi on hieno, kirkas ja erotteleva, volyymi jopa melko hiljainen niin, että piti ottaa korvatulpat pois rauhallisempien kappaleiden ajaksi. Kappaleet soitetaan ja lauletaan tarkasti niin, että ne kuulostavat täsmälleen samalta kuin levyllä. Stemmalaulu soi upeasti, miten nuo kuusikymppiset äijät ovat saaneet äänensä säilymään noinkin kirkkaina? Ensimmäisen, perus-Eaglesia edustavan country-rock kappaleen How Long jälkeen Glenn Frey tervehtii yleisöä: ”Hyvää iltaa, me olemme ne muinaismuistot, jotka eivät suostu kuolemaan”. Jatkossa Frey spiikkasi suurimman osan kappaleista ja rupatteli muutenkin yleisölle.

Hotel California alkaa pitkällä meksikolaistyylisellä trumpetti-introlla ja jotkut minun lisäkseni tunnistavat jo siitä tulevan kappaleen. Varsinaisen kitaraintron alkaessa loputkin yleisöstä puhkeaa suosionosoituksiin. Biisi soitetaan täsmälleen kuten levyllä, paitsi että mukana on puhaltajat tuoreuttamassa tätä erittäin paljon radiossakin soitettua Eaglesin suurita hittiä. Vaikka kappale on minusta jo melko kulunut, jaksaa sitä vieläkin kuunnella varsinkin, kun Joe Walshin ja Steuart Smithin kitarat soivat sooloissa (yhdessä ja erikseen) todella upeasti. Paljon parempaakin on tosin kitaristeilta vielä illan aikana tulossa.

Peaceful Easy Feeling sopii jo nimeltään illan teemaan ja viulu tuo kappaleeseen lisää kantrisävyä. Melkein alkaa kyllä jo nukuttaa...

Klassikkolinja jatkuu kappaleella Can't Tell You Why The Long Run -albumilta ja sitten alkaa pikkuisen tahti reipastua, vanhan esikoisalbumilta peräisin olevan rokkaavan irrottelun, Witchy Womanin myötä.

Lyin' Eyes on -70 luvulta tuttuakin tutumpaa tuotantoa, jälleen kuin levyltä kuultuna. Letkeä biisi ja helppo säestää itsekin kitaralla.

Boys of Summer on Don Henleyn soolotuotantoa. Biisi on alunperin Tom Petty & The Heartbreakersin kitaristin Mike Cambellin sävellys, johon Henley on tehnyt omat sanat ja levyttänyt sen v. 1984. Melankolinen melodia ja liki konemaisesti hakkaava rytmi ja melko tyypillistä 80-luvun keskitien jenkkirockia. In The City ja The Long Run (molemmat samalta levyltä The Long Run) päättävät ensimmäisen setin. Näissä kappaleissa on taas puhallinosastokin mukana (3 saksofonia ja trumpetti) ja soundit alkavat tukevoitua ja volyymi nousta. Puhaltimet oli kylläkin koko ajan miksattu turhan alas ja jäivät kitaroiden ja laulustemmojen alle. Sitten Glenn Frey ilmoitti varttitunnin tauon juuri kun alkoi päästä tunnelmaan.

Tauko olikin lyhyt ja suuri osa porukasta myöhästyi toisen setin alusta, valuivat paikalle vielä toisenkin kappaleen aikana - hiukan ärsytti, kun peittivät näköalaa ja häiritsivät haahuilullaan pimeässä paikkaansa etsien. Jälleen kolme biisiä uusimmalta levyltä (No more Walks in the Wood, Waiting in the Weeds, No More Cloudy Days. Nyt herrat istuvat ja soittavat akustisia kitaroita. Vähän tuntuu taas puuduttavalta, on NIIN rauhallisia ja nättejä kappaleita. Laulustemmat soivat kyllä taas komeasti. Välillä noista falsettiin nousevista laulustemmoista tuli mieleen 70-80 luvun "äklöyhtye" Bee Gees, mutta torjuin tuon assosiaation nopeasti ja päättäväisesti (huh!). Love Keeps Us Alive soitetaan vielä akustisesti basisti Schmitin laulamana. Sitten vaihtuvat runsaista lavalla olleita kitaroista sähkösoittimet käsiin ja Frey vitsailee seuraavan kappaleen olevan "Credit card -song" nimeltään Take It To the Limit. Kappalehan on One Of These Nights'ilta.

Nimikappale Long Road Out of Eden uusimmalta levyltä on pitkä, moniosainen ja vaihteleva teos. Kappale alkaa tuulen ulvonnalla, syntikalla soitetulla itämaistyyppisellä ujelluksella ja hitaalla sähköpianointrolla. Myöhemmin kitaristit pääsevät sooloilemaan kukin vuorollaan ja varsinkin Walshin soolot hivelevät korvia ja selkäpiitä. Walsh on todella tyylikäs ja hieno kitaristi, joka osaa myös laulaa hyvin. Taustalle heijastetaan kuvia hiekkaerämaasta (levykannen teeman mukaan). Välillä punaisena hehkuvat taustakuvat sopivatkin tämä Irakin sotaa kritisoivaan, vaikuttavaan kappaleeseen.

Walk Away on Joe Walshin bändin (ajalta ennen Eaglesia) The James Gangin levyltä vuodelta 1971.

Klassikkobiisi One Of these Nights alkaa hiukan levyversiota raskaammalla kitarariffillä, muuten sekin soitetaan hyvin uskollisesti levytetyn kaltaisesti. Don Henley on siirtynyt rumpupatterin taakse ja laulaa kappaleen rumpuja soittaen.

Tästä alkaa Don Henleyn ja Joe Walshin soolotuotantoa esittelevä selvästi varsinaista Eagles-materiaalia raskaampi osuus. Tässä vaiheessa herrat ovat jo riisuneet pikkutakkinsa, alkaahan illan rokkaavin vaihe. Joe Walsh ilmestyy kappaleensa Life's Been Good alkuun lippalakki päässään ja sen päällä jokin tötterö. Frey ja Walsh aloittavat ”kilpasoitannan”, keskustellen kitarakuvioilla. Pian Frey muka luovuttaa ja Walsh aloittaa kappaleen intron. Kohta screenillä näkyy teksti ”Joe’s helmet cam is loading”. Miehen päässä onkin kamera, jolla hän kuvaa etualan yleisöä valonheitinten loisteessa screeneille ja lavan taustaseinälle. Kappaleen aikana näytetään taustalla myös Walshin nuoruudenkuvia ja filminpätkiä miehen pelleilyistä ja hölmöilyistä. Konsertin loppupuolesta muodostuikin melkeinpä yksinomaan Walshin show.

Funky-tyylinen Dirty Laundry (Don Henleyn soololevyltä vuodelta 1982) esittelee taustascreenillä amerikkalaista ”likapyykkiä” kollaasina roskalehtien otsikoista mm. Britney Spearsin ja Brad Pittin sekoiluista sekä filminpätkiä amerikkalaisista poliitikoista ja muista ajankohtaisista ilmiöistä. Illan kantaaottava osuus, siis.

Illan ehdottomasti raskaina tykitystä edustaa Joe Walshin Funk # 49 (1970). Siinä mies sahaa kitaraansa oikein olan takaa, rummut takovat raskaasti ja torvet törähtelevät taustalla funkisti kuin Phil Collinsin keikalla muutama vuosi sitten. Tässä kohtaa muutamat yleisöstä poistuivat (!) ilmeisesti kuvitellen, että se tutuin ja helpoin Eagles-materiaali on siltä illalta ohitse. Olihan jo soitettu useita bändin jäsenten suurelle yleisölle tuntemattomampia soolokappaleita.

Kaksi viimeistä, Heartache tonight (The Long Runilta) ja Life On The Fast Lane (Hotel Californialta), ovat Eaglesin menevämpää osastoa. Viimeisen kappaleen aikana valoshow on huipussaan. Vaikka rekvisiittaa on runsaasti (15 rekallista) ei tehosteilla silti pelleilty, vaan valoshow oli yleensä melko hillitty. Bändi poistuu lavalta, mutta lavan valot jäävät päälle ja sali pimeäksi. Lisää on siis tulossa, vaikka yleisö ei saa oikein kunnon ”tahtitaputusta” aikaan, vain epämääräistä läpsyttelyä ja hajanaisia huutoja ja vihellyksiä. Bändi tulee kuitenkin takaisin ja heittää ”pakollisena” encorena kaksi vanhaa tuttua kappaletta Take It Easy (1. levyltä) ja Desperado (samannimiseltä kakkosalbumilta). Viimeksi mainitun laulaa Don Henley mikin varressa ilman kitaraa. Tämän jälkeen bändi kokoontuu lavan etuosaan kumartaa muutaman kerran, vilkuttaa yleisölle ja ilta on ohi.

Kaiken kaikkiaan ennakko-odotukseni sliipatusta ja ”iisistä” esityksestä pitivät konsertin toisen puoliskon Walshin revittelyjä, Henleyn soolobiisejä ja paria varsinaisen setin viimeistä Eagles-kappaletta lukuun ottamatta paikkansa. Eagles soittaa ja laulaa todella siististi, harmonisesti ja levyjen versioille uskollisesti. Improvisaatiota ei juuri ollut eikä koreografiaa. Muusikot liikkuivat vain sen verran kuin soittamisen takia on välttämätöntä. Pääosassa oli musiikki ja hyvä niin. Soundit olivat erinomaiset ja lauluäänet soivat hienosti. Omat huippuhetkeni konsertissa eivät ehkä olleet sitä aivan tutuinta Eagles-materiaalia, vaan Long Road Out of Eden -kappaleen kitarasooloissa ja myös Henleyn ja Walshin soolotuotannon esittelyssä. Ihan hyvä fiilis keikasta jäi ja kolme tuntia ja 26 kappaletta antoivat korkeahkolle lipun hinnalle vastinetta ihan kohtuullisesti. Illasta jäi siis "Peaceful Easy Feeling" ...

Setlist:


How Long
I Don't Want to Hear Any More
Guilty of the Crime
Hotel California
Peaceful Easy Feeling
I Can't Tell You Why
Witchy Woman
Lyin' Eyes
The Boys of Summer
In the City
The Long Run

(intermission)

No More Walks in the Wood
Waiting in the Weeds
No More Cloudy Days
Love Will Keep Us Alive
Take it to the Limit
Long Road Out of Eden
Walk Away
One of These Nights
Life's Been Good
Dirty Laundry
Funk 49
Heartache Tonight
Life in the Fast Lane

encores:


Take It Easy
Desperado

tiistai 2. kesäkuuta 2009

Bruce Springsteen & The E-street Band Tampere 2.6.2009





(Klikkaa kuvaa)

Setlist:

Badlands
Radio Nowhere
Prove It All Night
Outlaw Pete
Out in the Street
Hungry Heart
Working on a Dream
Seeds
Johnny 99
The Ghost of Tom Joad
Raise Your Hand
Cover Me
Because the Night
Thunder Road
Waitin' on a Sunny Day
The Promised Land
The Dark End of the Street
Kingdom of Days
Lonesome Day
The Rising
Born to Run
*
Hard Times
Bobby Jean
Land of Hope and Dreams
American Land
Glory Days
Santa Claus is Comin' to Town

sunnuntai 21. syyskuuta 2008

Madonna, Sticky & Sweet tour, Stade De France, Pariisi 21.9.2008


Sticky & Sweet Set List

Intro/Candy Shop
Beat Goes On
Human Nature (Ft. Britney Spears)
Vogue

Video Interlude - Die Another Day
Into The Groove
Heartbeat
Borderline
She's Not Me
Music

Video Interlude - Rain/Here Comes The Rain Again
Devil Wouldn't Recognize You
Spanish Lesson
Miles Away
La Isla Bonita/Lela Pala Tute
Doli Doli (Live interlude - Romanian folk song)
You Must Love Me

Video Interlude - Get Stupid (About saving the planet)
4 Minutes
Like A Prayer
Ray Of Light
Hung Up
Give It To Me (Finale)

Lämmittelijä: Bob Sinclar



http://www.madonnatribe.com/news/modules.php?name=News&new_topic=96

http://www.deanpiper.com/index.php/2008/08/26/the-review-madonnas-sticky-and-sweet-tourin-cardiff/

http://blogcritics.org/music/article/music-review-madonna-sticky-sweet-tour/

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sticky_&_Sweet_Tour

http://plaza.fi/kaista/musiikki/levyarvostelut/levyarvostelu-madonna-sticky-sweet-tour

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kulttuuri/151769.shtml








torstai 7. elokuuta 2008

Neil Young & His Electric Band, Hartwall Areena, Helsinki 7.8.2008


Setlist

  1. Love And Only Love
  2. Everybody Knows This Is Nowhere
  3. I've Been Waiting For You
  4. Just Singing A Song Won't Change The World
  5. Spirit Road
  6. Cortez The Killer
  7. Cinnamon Girl
  8. Oh, Lonesome Me
  9. Mother Earth
  10. The Needle And The Damage Done
  11. Unknown Legend
  12. Helpless
  13. Heart Of Gold
  14. Old Man
  15. Get Back To The Country - Words
  16. No Hidden Path 
Encore

   17. A Day In The Life

Electric Band:

Ben Keith (kitara, pedal ja lap steel, urut, taustalaulu)
Rick Rosas (basso)
Chad Cromwell (rummut)
Pegi Young (taustalaulu, vibrafoni, piana, kitara)
Anthony Crawford (taustalaulu, piano ja kitara)
Larry Cragg (banjo).

Lämmittely: Von Hertzen Brothers

Vähäeleinen Neil Young vakuutti Areenassa HS 8.8.2008

Keikka-arvio: Neil Young Hartwall-Areenalla Uusi Suomi 8.8.2008

Eräs päivä elämässä, kun muistot luovat nahkaansa Teppo Kulmala, Keskisuomalainen 8.8.2008


Näkemyksiä ja kokemuksia konsertista
Julkaistu  Vesa Lahtosen ylläpitämällä Suomenkielisellä Neil Young -sivustolla

Arvio Desibeli.net - sivustolla (Sami Ruuskanen)

http://www.youtube.com/results?search_query=Neil+Young+Helsinki


perjantai 11. heinäkuuta 2008

Bruce Springsteen & The E-street Band 11.7.2008



Night
Out in the Street
Radio Nowhere
No Surrender
Hungry Heart
Spirit in the Night
Summertime Blues
Sherry Darling
4th of July, Asbury Park (Sandy)
I'll Work for Your Love
Candy's Room
Youngstown
Murder Incorporated
The Promised Land
She's the One
Livin' in the Future
Mary's Place
Point Blank
The Rising
Last to Die
Long Walk Home
Born in the U.S.A.
Badlands
*
Girls in Their Summer Clothes
Tenth Avenue Freeze-out
Born to Run
Rosalita
Dancing in the Dark
American Land
Santa Claus is Comin' to Town

keskiviikko 1. elokuuta 2007

The Rolling Stones Olympiastadion 1.8.2007







(Klikkaa kuvaa)

Start Me Up
Let's Spend The Night Together
Rough Justice
All Down The Line
She's So Cold
Love Is Strong
Sweet Virginia
Can't You Hear Me Knocking
Tumbling Dice

- Introductions

You Got The Silver (Keith)
I Wanna Hold You (Keith)
Miss You (to B-stage)
It's Only Rock'n Roll (B-stage)
Satisfaction (B-stage)
Honky Tonk Women (to main stage)
Sympathy For The Devil
Paint It Black
Jumping Jack Flash
Brown Sugar (encore)

sunnuntai 22. heinäkuuta 2007

Riihivuori-rock, Muurame 22.7.2007





(Klikkaa kuvaa)

Gary Moore
Zen Cafe
PMMP
Apulanta

Samuli Putro
Myös Popedan piti esiintyä, mutta Pate Mustajärvi sai Matkalla Muurameen sydäninfarktin ja keikka peruuntui.

Zen Cafe
Gary Moore
PMMP
Apulanta

maanantai 9. heinäkuuta 2007

The Who Hartwall Areena, Helsinki 9.7.2007

The Whon runsaan vuoden mittainen maailmankiertue päättyi Helsinkiin 9. heinäkuuta 2007. Edellisen kerran The Who oli esiintynyt Suomessa 40 vuotta aiemmin ja kyllähän näin harvinainen tapaus oli pakollinen koettava. Konsertti sattui vielä siitä mukavaan ajankohtaan, että vaimo täytti ns. pyöreitä 7.7.2007. Olimme muutaman päivän Kööpenhaminassa ja palasimme sieltä sopivasti pari päivää ennen keikkaa juhlimaan varsinaista syntymäpäivää perheen kesken mm. laivamatkalla Porvooseen ja perheen yhteisellä ravintola-aterioinnilla vanhassa kaupungissa.

The Who on jo 60-luvulla perustettu yhtye ja sen pitkälle uralle on mahtunut paljon menestystä, mutta myös surullisia tapauksia. The Who teki jälkeen paluuta keikkalavoille ja levytysstudioon julkaisten v. 2006 uuden, kriitikoilta melko ristiriitaisen vastaanoton saaneen Endless Wire -levyn 25 vuoden tauon jälkeen.  Alkuperäiskokoonpanosta on elossa enää bändin ehdoton johtohahmo, kitaristi Pete Townshend sekä laulusolosti Roger Daltrey. Alkuperäinen rumpali Keith Moon kuoli jo vuonna 1978 ja alkuperäinen basisti John Entwistle menehtyi v. 2002. Uusimmassa kokoonpanossa rumpalina on Ringo Starrin poika Zak Starkey, bassoa soittaa Pino Balladino. Peten nuorempi veli Simon Townshend toimii toisena kitaristina ja kosketinsoittimissa bändin sointia värittää jo -70 -luvulta saakka mukana ollut John Bundrick.

Lämmittelijänä konsertissa soitti kotimainen, kokoelmalevyn julkaisun myötä paluuta tekevä Havana Black. Sekin tuli kuunneltua, mutta eipä oikein jaksanut innostaa. Nyt tätä kirjoittaessani reilut 3 vuotta myöhemmin en muista tuosta setistä yhtään mitään ...

The Who puolestaan soitti vastoin odotuksiani yllättävän hyvän ja energisen keikan hyvinkin innostuneelle, melko miesvaltaiselle ja iältään enimmäkseen 40+ -yleisölle. The Who:lla voisi sanoa olevan jopa etuna se, ettei se ole tehnyt levyjä sitten 80-luvun eli sillä ei ole juuri muuta ohjelmistoa soitettavanakaan kuin vanhoja hittejään. Konsertti alkoikin vuonna 1965 julkaistulla bändin ensisinglellä I Can't Explain. Voikin kysyä, kuinka monella näin vanhalla bändillä on kanttia aloittaa keikkansa ensisinglellään! Pete Townshend esitti jo ensimmäisessä kappaleessa tavaramerkikseen muodostuneen "tuulimyllykitaran" eli pieksi voimasointuja kitarastaan oikeaa kättä laajassa kaaressa pyörittäen. Muutenkin Townshendin kitarointi oli vaikuttavan rajua ja suurieleistä, kuitenkin ilman turhaa egoilua. Myös solisti Daltrey esitti illan aikana useampaankin kertaan tuttua mikrofoniakrobatiaansa heittelemällä ja pyörittelemällä mikkiään johdon päässä. Daltreyllä vaan meinasi olla ongelmia välillä uhkaavastikin kähisseen äänensä kanssa. Mies veti kuitenkin rutiinilla keikan läpi vitsaillen vain "this is what you get from singing too much in the rain”. Enempiä ei tarvinnut selitellä - ääni kesti loppuun asti veden ja teen voimalla.

Konsertin soundit olivat melko kovasta volyymistä huolimatta todella hyvät, kirkkaat ja erottelevat. Valoshow oli myös vaikuttava ja välillä ärsyttäväkin kirkkaat spotit ja strobot vilkkuivat niin, että areenan seinillä olleet varoitukset epileptikoille eivat olleet lainkaan liioiteltuja. Taustalla isolla screenillä näytettiin bändin historiaan liittyvää ynnä muuta hyvinkin raisua kuvitusta ja psykedeelisiä, värikkäitä kuvioita. Visuaalinen puolikin oli siis ihan nautittavaa. 

Setlista koostui pääosin vanhoista, tutuista hiteistä, kuten Who Are You, Baba O'Riley ja Behind Blue Eyes. Varsinaisen setin loppuun vielä se ehkä kuuluisin hitti My Generation sekä Won't Get Fooled Again. Uusimmaltakin levyltä kuultiin klassikkobiisien seurassa ihan hyvältä kuulostaneet kolme kappaletta: Fragments,  A Man In A Purple Dress sekä viimeisenä encorena  Tea & Theatre. Varsinkin vanhemmat Townsendin sanoitukset kertovat usein maailmasta teini-ikäisten näkökulmasta ja esimerkiksi ensimmäiseksi Punk-kappaleeksikin sanotun  My Generationin sanat "I hope I die before get old" yli kuusikymppisen Daltreyn suusta eivät ehkä enää kovin uskottavilta tunnu. The Who:han lopetti 60-luvulla shownsa kyseiseen biisiin ja hajotti lopussa soittimensa. Tällä kertaa soittimet kuitenkin pysyivät ehjinä ...

Encorena kuultiin sitten The Kids Are Allright sekä kooste Tommy-oopperasta Pinball Wizardista alkaen. Pete Townshend ei vielä malttanut tuohon lopettaa, vaan lauloi vielä yksin akustisen kitaran kanssa uusimmalta levyltä kappaleen Tea & Theatre.

Kuten jo alussa totesin konsertti oli yllättävän hyvä ja jäi mieleen ehdottomasti kokemisen arvoisena ja miellyttävänä elämyksenä. Olihan se myös harvinainen tilaisuus nähdä tällaiset suuret ja pitkän linjan legendat elävinä lavalla. Pete Townshend kysyi konsertin alussa, moniko oli paikalla Helsingin konsertissa silloin 40 vuotta sitten ja muutamia käsiä nousikin. Lopussa mies lupaili, ettei teidän tarvitse seuraavaa kertaa odottaa 40:ää vuotta. Kukapa tietää, vaikka tulisi vielä tilaisuus nähdä The Who toistamiseenkin  Helsingin areenalla.


Setlist:

1. I Can't Explain
2. The Seeker
3. Anyway Anyhow Anywhere
4. Fragments
5. Who Are You
6. Behind Blue Eyes
7. Real Good Looking Boy
8. Baba O'Riley
9. Relay
10. Drowned
11. A Man In A Purple Dress
12. You Better You Bet
13. My Generation
14. Won't Get Fooled Again

Encore

15. The Kids Are Alright16. Tommy-medley: Pinball Wizard/Amazing Journey/Sparks/See Me, Feel Me/Listening To You
20. Tea & Theatre

The Who:

Roger Daltrey, Harmonica, Vocals, Guitar
Pete Townshend, Vocals, Guitar
John Bundrick, Piano, Keyboards
Pino Palladino, Bass
Zak Starkey, Drums
Simon Townshend, Backing Vocal, Guitar


Warm Up: Havana Black

Plaza: The Who päätti kiertueensa komeasti Helsinkiin
The Who, Havana Black  Noise.fi
The Who Hartwall Areenalla Jake Keronen Classic Rock Suomi -Web Magazine
The Who Official Band Website

maanantai 31. heinäkuuta 2006

Eric Clapton, Hartwall Areena, Helsinki 31.7.2006





Setilist:


Pretending
I Shot The Sheriff
Got To Get Better In A Little While
Old Love (with Robert Cray)
Everybody Oughta Make A Change
Motherless Children
sit down set
Back Home
I Am Yours
Nobody Knows You When You're Down And Out
Running On Faith
After Midnight
Little Queen Of Spades
Further On Up The Road
Wonderful Tonight
Layla
Cocaine
Encore
Crossroads (with Robert Cray)

Eric Clapton - kitara ja laulu
· Doyle Bramhall II - kitara ja taustalaulu
· Derek Trucks - kitara
· Chris Stainton - kosketinsoittimet
· Tim Carmon - kosketinsoittimet
· Willie Weeks - basso
· Steve Jordan - rummut
· The Kick Horns (Simon Clarke, Roddy Lorimer, ja Tim Sanders) - torvet
· Michelle John - taustalaulu
· Sharon White - taustalaulu

Warmup: Robert Cray Band