torstai 12. elokuuta 2010

Leonard Cohen @ Hartwall Areena, Helsinki 10.8.2010

Mestareiden mestari Areenalla




Kanadalainen runoilija, kirjailija ja laulaja-lauluntekijä Leonard Cohen esiintyi viimeksi Suomessa lokakuussa 2008. Silloin hän aloitti pitkästä aikaa uuden maailmankiertueensa. Tuo edellinen konsertti jäi meikäläiseltä väliin ja siitä luettujen ylistävien arvioiden ja saman kiertueen Lontoon konsertin DVD-taltioinnin (johon suosittelen konsertin "missanneita" tutustumaan!) perusteella oli nyt pakko nähdä tämänkertainen konsertti. Cohen täyttää syyskuussa jo 76 vuotta, joten saattaahan tämä kiertue olla hänen viimeisensä.

Tätä kertaa varten otimme kaksi päivää lomaa ja ajoimme jo iltapäivällä Hotelli Pasilaan kyydissämme eräs ystäväpariskuntamme. Hotellin ravintolassa nautitun aterian jälkeen kävelimme rauhassa Hartwall Areenalle, jossa istumapaikkamme osoittautuivat olevan ns. klubikatsomossa, jonka aulatiloihinkaan ei päässyt muuten kuin tiettyjen lohkojen lipuilla. Täällä koko käytävä oli anniskelualuetta ja katsomon istuimetkin osoittautuivat muuta areenaa hiukan paremmiksi, käsinojallisiksi tuoleiksi.

Hetken odottelun aikana lavan sivuilla olevilla screeenillä näkyi kiertueen logo, jonka alla teksti "Leonard Cohen United heart Touring Co 2010". Pian tuli kiertuebändi, kuusi soittajaa ja kolme taustalaulajaa lavalle. heti heidän jälkeensä itse Maestro juoksi (!) lavalle tummassa puvussa ja mustassa "Sinatra-hatussa" ja yleisö puhkesi valtaviin suosionosoituksiin. Hatun hän ottaa päästään vain esitellessään orkesterin jäseniä ja kiittäessään yleisöä. Noita samoja hattuja näkyi muuten myös konserttiin saapuvan yleisön joukossa ainakin yksi pikkubussilastillinen ennen konsertin alkua. Samalla tavalla juosten tai tanssahdellen Cohen tuli lavalle ja poistui sieltä useaan kertaan illan aikana. Ikäisekseen varsin ketterä mies.

Konsertin alku oli melko reipas. Aloitusbiisi Dance Me To The End Of Love on Cohenin suurimpia hittejä 1980-luvulta ja saa yleisön heti mukaan. Tämän jälkeen Maestro kiitti lämpimästä vastaanotosta ja totesi "En tiedä, koska seuraavan kerran tännepäin tulemme, mutta voin vakuuttaa teille, että annamme teille kaiken, mitä meillä on".

Jo ensimmäisistä tahdeista lähtien on selvää, että nyt tekniikkamiehet ovat tehtäviensä tasalla. Soundit ovat todella kirkkaat ja selkeät ja ilman suuria volyymejä lavalta erottuu jokainen ääni. Minäkään en kaipaa korvatulppia, vaikka melulle herkät korvani näissä tilanteissa yleensä ne tarvitsevat. Lisäksi useampi kamera kuvaa lavan tapahtumista todella terävää kuvaa lavan sivustan screeneille. Näin esityksen kaikki vivahteet kantautuvat varmasti kauimmaiselle ja ylimmäisellekin penkkiriville asti.

Toisen kappaleen alussa kaksi taustalaulajaa (The Webb Sisters) tekee jopa kärrynpyörän lavalla ja saa yleisöltä applodit. The Future käynnistyy ja tuo mieleen Chris Rean "aikuisrockin". Jo tässä vaiheessa koko suuri areena on esiintyjien hallussa. Ain't No Cure For Love on hiukan soul-vaikutteinen. Suuri osa Cohenin kappaleista on varsinkin levytysversioina melankolisia, synkkiä ja varsin monotonisiakin. Nyt näihinkin kappaleisiin oli sovituksilla ja sooloilla saatu uutta ilmettä ja kiinnostavia uusia elementtejä.

Bird On the Wire on yksi illan setin rungon muodostaneita klassikoita. Kaunis kappale, jossa puhtailla soundeilla, ilman efektilaitteita soittanut sähkökitaristi Bob Metzger soittaa kantrivaikutteisen soolon. Cohen laulaa konsertin alkuosan hyvin keskittyneesti hattunsa lierin varjossa välillä polvistuen ja pitäen molemmin käsin mikrofonia.

Everybody Knows on sovitettu melko rokkaavaksi versioksi. Uudempaakin tuotantoa kuultiin: In my Secret Life on yhden taustalaulajista, Sharon Robinsonin kanssa vuonna 2001 tehdyltä "Ten new Songs" –albumilta. Cohen esitteleekin ensimmäisen jakson lopun bändiesittelyssä Robinsonin co-writerikseen. Cohen käyttää nykyisin äänensä käheämpää alarekisteriä niin, että tässäkin kappaleessa hänen äänensä jyrisi välillä niin matalalta, että se tuntui menevän luihin ja ytimiin. Hänellä on kuitenkin myös tallella ensilevyiltään tuttu korkeampi ääni, jolla hän välillä lauloikin.

Who By Fire käynnistyy Javier Masin pitkällä kitaraintrolla. Mas soittaa hieman erikoisen näköistä isoa akustista, 12-(nailon)kielistä kitaraa. Soitossa on vaikutteita espanjalaisesta flamencosta (onhan mies Barcelonasta kotoisin) ja muualta välimeren maista (Kreikka, Turkki), mutta myös selviä itämaisia vaikutteita. Muutenkin muusikoista eniten soolotilaa saa illan aikana Javier Mas. Hän soittaa myös erikoista, lyhytkaulaista mandoliinia. Välillä Cohen polvistuu Masin viereen ja innostaa häntä yhä huimempiin suorituksiin kielisoittimillaan. Masin soitto toi mieleen heinäkuussa Jyväskylän kesässä esiintyneen israelilaisen laulajan Yasmin Levyn välimerellisten tyylien sekoituksen. Javier Mas olikin orkesterista eniten esiin nouseva muusikko, vaikka myös kosketinsoittaja Neil Larsen Hammond-urkutyöskentely vakuutti ja kitaristi Bob Metzger soittaa hienoja sooloja. Myös Cohen soittaa tästä lähtien puoliakustista kitaraa suurimmassa osassa kappaleita. Basisti ja kiertueen musiikillinen johtaja Roscoe Beck soittaa loppuun kontrabassollaan hieman erikoisen soolon. Enimmäkseen hän soittaa kuitenkin viisikielistä sähköbassoa.

Heart With No Companion on peräisin 1984 Various Positions –albumilta. Nyt se oli sovitettu kepeäksi kantriralliksi steelkitaroineen kaikkineen. Varsinaisen puhallinsoittajan lisäksi itse Leonardkin soittaa tähän huuliharppusoolon. Ihan hauska tulkinta tähän väliin. Alkuperäinen levyversio on huomattavasti melankolisempi ja hitaampi.

Yllättäen konsertissa kuultiin kolme aivan uutta laulua. Ne on ilmeisesti tarkoitettu loppuvuodesta julkaistavalle uudelle albumille. Niistä ensimmäinen oli The Darkness, joka puolestaan oli melko blues-vaikutteinen sovitus. Cohen soittaa itse kitaraintron. Hieno kappale, josta tuli mieleen Bob Dylanin nykytuotanto.

The Webb Sisters:
(vas) Carley ja Hattie Webb


Toinen konsertissa kuulluista uusista, vielä levyttämättömistä lauluista oli Born In Chains, jossa taustalaulajat pääsivät kukin laulamaan omat soolo-osuutensa. Ensin Sharon Robinson ja hänen jälkeensä Hattie ja Charley Webb (Englantilaiset The Webb Sisters). Tummaihoisen Robinsonin laulu on bluesahtavaa ja Webbin sisarusten kuulasta, korkeaa seireenien laulua. Kappale on miltei "itkettävän" kaunis!

Ensimmäisen setin kolme viimeistä, Chelsea Hotel #2, Waiting For A Miracle sekä Anthem ovat niitä melankolisia, melkein synkkiä Cohenin peruskappaleita. Ehkä tässä kohtaa vähän liian monta saman tyylistä kappaletta peräkkäin aiheutti jopa pientä pitkästymistä.

Konsertin ensimmäisen osan lopussa Cohen esittelee orkesterinsa kehuen jokaisen muusikon erikseen ja mainiten myös kotipaikat. Muusikot esiteltiin vielä jatkossakin ainakin pariin kertaan. Javier Mas (kitarat, mandoliini), Roscoe Beck (musiikillinen johtaja, sähköbasso, kontrabasso), Neil Larsen (kosketinsoittimet, hanuri, puhaltimet), Bob Metzger (kitarat, steel-kitara, laulu), Dino Soldo (kosketinsoittimet, saxofoni, puhaltimet, laulu), Rafael Gayol (rummut, lyömäsoittimet) sekä Sharon Robinson ja The Webb Sisters (Hattie ja Charley Webb), taustalaulu. Tarkempi muusikoiden esittely löytyy täältä

Seuraa 20 minuutin väliaika. Väliajalla kuulutetaan 5 minuutin välein, paljonko taukoa on jäljellä. Silti konsertin jatkuessa osa yleisöstä vielä palailee paikoilleen, kun Cohen juoksee ketterästi lavalle. Hän asettuu kosketinsoittimen taakse lavan etualalla ja vitsailee soittimen olevan siitä hyvä, että se soi itsekseenkin. Soitin alkaa soittaa säestystä kappaleeseen Tower Of Song. Kappaleen aikana Cohen soittaa kömpelön soolon koskettimillaan ja saa yleisöltä villit aplodit. Lopussa hän vitsailee: "Ette ilmeisesti ole tulleet tänne kuuntelemaan musiikkia".

Suzanne on yksi tunnetuimpia Cohenin lauluja ja oli juuri niin valtaisa kokemus kuin mihin sen voi parhaimmillaan kuvitella yltävän. Sen Cohen laulaa miltei yksinään säestäen itseään kitaralla. Ainoastaan Neil Larsenin urut ja taustalaulu myötäilevät. Samaan järeään klassikkosarjaan kuuluu myös seuraava kappale Sisters Of Mercy.

The Gypsy's Wife alkaa Javier Masin soittamalla pitkällä espanjalaisvaikutteisella mandoliinisoololla. Mandoliini värittää kappaletta ja tuo siihen mustalaisvaikutteita. Tässä kuullaan myös klarinettisoolo ja maukkaita bassokuvioita.

Feels So Good oli kolmas illan uusista lauluista, tyyliltään hidas ja letkeä kantriballadi. Kitaristi Metzgeriltä kuullaan myös hyvin kantrityylinen soolo. The Partisan puolestaan jyräsi lähes marssirytmisenä balladina ja oli yksi illan vaikuttavimmista hetkistä.

Edellä mainitulta "Ten New Songs" –levyltä peräisin olevan kappaleen Boogie Street lauloi Sharon Robinson osin solona ja osin duettona Cohenin kanssa. Kappale on melko jazzahtava, kuitenkin Robinson laulaa suoraa melodiaa ilman jazzlaulun fraseerauksia. Robinson olisi varmasti pystynyt irrottelemaan ja revittelemään enemmänkin, mutta ilmeisesti hän ei halunnut varastaa Maestrolta showta. Tässä kappaleessa kaikki soittajat pääsivät sooloilemaan vuorollaan. Soolot olivat koko illan yleensä melko lyhyitä ehkä juuri esitettyjen laulujen määrän (kaikkiaan peräti 28 !) vuoksi. Silti ilta venyi väliaikoineen 3,5 tuntiseksi. Tässä yhteydessä on erikseen mainittava puhaltimia soittanut Dino Soldo. Hän soitti tässä kappaleessa komean saksofonisoolon. Muutenkin hän oli Javier Masin ohella orkesterin toinen merkittävä hahmo moninaisine puhaltimineen. Valikoimaan kuului ainakin kaksi erilaista sähköpuhallinta, erilaiset saksofonit, klarinetti sekä huuliharppu. Erittäin taitava soittaja!



Hallelujah menee melko tarkkaan levytysversion mukaisesti. Kuitenkin Cohen muunteli sanoja: "I didn't come to Helsinki to fool You", todistaen näin lunastaneensa alussa esittämänsä lupauksen. Tätä kappalettahan on versioitu maailmalla varsin runsaasti ja esimerkiksi jo aiemmin mainittu Yasmin Levy lauloi Jyväskylän Kesässä oman, täysin erilaisen tulkinnan tästä kappaleesta.

I'm Your Man kuvaa hyvin illan ydintä. Se sisältää macho-ironiaa ja yleisö osoittaa suosiotaan aina, kun Cohen "murahtaa" kertosäkeessä hyvin matalalta "I'm your man". Cohenin albumeista muuten suurimman huomion saikin juuri tämä illan eräänlaiseksi kulmakiveksi muodostunut, vuonna 1988 ilmestynyt samanniminen albumi. Siltä kuultiinkin peräti kuusi kappaletta.

Take This Waltz päätti varsinaisen setin ja Cohen poistuu tanssahdellen lavalta. Koko 12000 hengen yleisö nousi seisomaan ja vaatimaan lisää. En ole ennen nähnyt koko Hartwall-areenan yleisön viimeistä piippuhyllyä myöten nousevan seisaalleen osoittamaan suosiotaan ja vaatimaan encorea. Tänä iltana se tapahtui KOLMEEN kertaan. Yleensä täällä ei yleisö tahdo saada itseään ylös penkistä vaikka millainen tähti olisi lavalla. Leonard Cohenin ongelma onkin nykyisin hieman erikoinen – hän ei tahdo päästä millään lavalta pois, koska encore-vaatimukset eivät ota laantuakseen. Nyt lopetus onnistui kolmen lavalle paluun ja kuuden lisäkappaleen jälkeen.

Ensimmäinen encore So Long, Marianne oli ainakin minulle varsin tunteikas hetki ja laulu jäi mieleen soimaan pitkäksi aikaa. Tässä vaiheessa osa permannon yleisöstä siirtyi istuimiltaan rauhallisesti lavan eteen kunnioittamaan artistia. Toisaalta melko suuri osa yleisöstä lähti jo poistumaan luullen illan olevan ohi. Itse kyllä tiesin odottaa vielä viittä tai jopa kuutta kappaletta lisää. Kun Cohen vielä jatkoikin jykevästi First We Take Manhattanilla, jäi yleisöä portaiden yläpäähän seisomaan ja katselemaan konsertin loppuun. Minusta ei ole suuri vaiva ottaa etukäteen netistä aikaisempien keikkojen setlistojen avulla selvää konserttien pituudesta, ettei tulisi poistuttua kesken kaiken. Vähän nolotti noiden hätähousujen puolesta!

Jatkoa seurasi: kaunismelodiainen Famous Blue Raincoat hienoine saksofonisooloineen sekä erittäin herkkä ja koskettava The Webb Sistersien esittämä If It Be Your Will. Siinä Cohen itse lausui yhden säkeistön runona (rukouksena) ja Webbin sisarukset jatkoivat Hattien sylissään soittaman pienen harpun ja Charleyn kitaran säestyksellä. Kaunista ja koko konsertin hienoimpia hetkiä!

Seuraavan encoren nimi jo vihjaisee, että olisiko jo aika lopettaa: Closing Time. Mutta ei – vielä yleisö vaatii seisaallaan lisää. Viimeisen I Tried to Leave You ensisanat saavat yleisön räjähtämään nauruun. Laulussa kuullaan myös yleisölle suunnattu humoristinen hyvästijättö "good night, my darling. I hope you're satisfied". Viimeisessä kappaleessa kaikki muusikot taustalaulajia ja rumpalia myöten pääsevät vielä sooloilemaan, mikä toimi oivallisena illan loppuhuipentumana.

Lopuksi Cohen kiitti fanejaan laulujensa pitämisestä hengissä kaikki nämä vuodet. Lisäksi hän kiitti myös paikalla ollutta Jarkko Arjatsaloa, joka on ylläpitänyt hänen web-sivustoaan ja samalla pitänyt hänen äänensä kuuluvilla hiljaisten vuosiensa aikana. Jarkko Arjatsalo on espoolainen 52-vuotias KHT-tilintarkastaja ja hän on pitänyt Cohenin tuotantoa esittelevää kansainvälistä sivustoa Leonard Cohen Files jo vuodesta 1995 saakka. Arjatsalon ja Cohenin yhteistyö alkoi vuonna 1997, kun Cohen otti yllättäen Arjatsaloon yhteyttä. Hän asui tuolloin zen-luostarissa Mount Baldyn vuorella Los Angelesin lähellä. Luostariin oli juuri saatu internet-yhteys. Cohen antoi sivuston käyttöön ennen julkaisemattomia runoja, piirroksia ja tietokonegrafiikkaa. Sivujen ylläpito on johtanut Aejatsalon jatkuvaan yhteydenpitoon Cohenin ja hänen toimistonsa kanssa. Cohen on havainnut internetin mainioksi kanavaksi, ja nykyään yhteistyössä on mukana muitakin hänen tuotantoaan esitteleviä sivustoja eri maista. Arjatsalo ja hänen perheensä ovat myös henkilökohtaisesti tutustuneet Leonard Coheniin.

Kaikki oleelliset, Cohenin uran alkuvaiheen klassikot ja hitit kuultiin illan aikana. Ohjelmiston runko muodostuikin kestosuosikeista 40 vuoden ajalta. En ole juuri kirjoittanut laulujen sanoituksista, koska siihen en tunne runouden tuntemukseni (suomenkielisenäkään!) oikein siihen riittävän. Ovathan nämä sellaisia runouden "järkäleitä": Suzanne, Bird On The Wire, Everybody Knows, First We Take Manhattan, The Partisan, Anthem, Sisters Of Mercy jne. Yleisesti voi sanoa, että Cohenin tekstit käsittelevät rakkautta, seksiä, huumeita, ihmissuhteita, uskontoa, masennusta ja musiikkia itseään. Sanoitusten uskonnollisesta sisällöstä kertoo Sana-lehti artikkelissaan.

Myös uudempaa tuotantoa ja aivan uusiakin kappaleita kuultiin. Setlista oli erittäin taitavasti rakennettu ja kuten jo mainitsin, äänimiehet onnistuivat todella hyvin. Myös valoshow oli sopivan hillitty ja lavastuksena ainoastaan lavan taustalla oleva verho ja siihen suunnattu valaistus. Pääosassa todellakin oli Musiikki ja hyväkuntoinen, nöyrä, suurenmoinen mestari. Hän osasi ottaa yleisönsä vaatimattomalla karismallaan ja loistavasti ajoitetulla huumorillaan. Hän kiitteli yleisöä etuoikeudesta esiintyä täällä rauhallisessa kaupungissa, kun niin monet kaupungin on syösty kaaokseen. Cohen selvästikin kunnioitti yleisöä ja yleisö häntä. Musiikillisesti illan tunnelmat vaihtelivat gospelin, bluesin ja jopa rockin välillä sekä haikeista menneen maailman itä-eurooppasävyistä ehtaan amerikan meininkiin. Kun vielä orkesteri ja kappaleiden sovitus olivat kokonaisuudessaan huippuluokkaa, muodostui illasta ikimuistoinen ja yksi ehdottomasti parhaista näkemistäni ja kuulemistani konserteista. Tätä en olisi halunnut jättää välin mistään hinnasta! Nyt sitten odotellaan U2:n 360 -kiertueen keikkaa Olympiastadionilla, joka sekin tulee olemaan hieno, mutta varmasti täysin erilainen elämys.

Kuvat:  ©Kari Jaakonaho


Setlist:

Kappaleiden nimet toimivat linkkeinä YouTube-videoihin


Väliaika


Encore 1

Encore 2

Encore 3


maanantai 26. heinäkuuta 2010

Keitelejazz, Äänekoski 22.7.2010


 Äänekoskella järjestettävän nelipäiväisen Keitelejazz-festivaalin jazzteltan torstain blues-illasta on viime vuosina muodostunut oikeastaan retro- tai nostalgiamusiikille omistettu tapahtuma. Keitelejazzissahan yksi ilta on aina pop-musiikkia (tänä vuonna keskiviikko 21.7. esiintyivät Eppu Normaali sekä Heikki Salo & Tulipallo), torstai on ollut blues (retro) musiikkia ja vasta lauantaina varsinainen jazzkonsertti. Näillä muilla kuin jazzkonserteilla kerätään rahat nimekkäiden jazz-artistien hankkimiseen festarille.

Tällä kertaa retroillassa esiintyivät Silvennoinen & Maijanen Band, The Yardbirds (UK) sekä Procol Harum (UK). Viimeksi mainittu oli jazzeilla paikkaamassa viimevuotista, epäonnista keikkaansa.

Konsertin aloitti Heikki Silvennoisen (kitara, laulu) ja Pave Maijasen (kitara, laulu) yhtye, jossa soittivat näiden entisten nuorten lisäksi nuoret muusikot Janne Rajala (basso) ja Jani Auvinen (rummut).
Silvennoinen & Maijanen Band
Päähuomion SMB:n esiintymisestä meinasi varastaa Silvennoisen vasemman käden keskisormi, joka oli jäänyt johonkin traktorin puskulevyn alle ja siitä oli leikkautunut pätkä pois. Hieman dramatiikkaa siis tänäkin vuonna. Varsinkin blueskitaristille kyseinen sormi on erittäin tärkeä kapine kielten venytyksessä ja vibraatoissa. Pave Maijanen kertoili tapahtuneesta ja kysyneensä Heikiltä, että mitenkäs nyt kesän keikoille käy? Heikki siihen, että ei mitenkään, keikat kyllä hoidetaan! Ammattimieheltä ilman keskisormeakin irtosi nopeat bluesskaalat ja pelkällä vasurillakin soitto onnistui.

Seurasimme SMB:n keikkaa enimmäkseen viereisen ravintolateltan edustalla aidan takaa lukuun ottamatta kuvauskäyntejäni aivan lavan edustalla. Otinkin tällä kertaa ihan oikean kameran mukaani edelliskesän pelkän kännykkäkameran sijaan. Kuvaaminen olikin sallittua, kunhan ei käyttänyt salamaa. Bändin ohjelmisto koostui lähinnä vanhasta Cream yhtyeen materiaalista, kuten N.S.U, Crossroads, White Room ja Badge (jonka Maijanenkin on levyttänyt Royalsin kanssa), vanhoista bluesstrandardeista (mm. Muddy Watersin Got My Mojo Working) sekä Silvennoisen ja Maijasen tuotannosta eri yhtyeissä (mm. Fever ja Rock’n Roll Bandin I´m Gonna Roll).

Ihan viihdyttävä, joskaan ei mitenkään järisyttävä eikä sielukas aloitus illalle. Eräs kriitikko jopa moitti pääasiallisena laulajana toiminutta Maijasta "löysästä otteesta". Komppikitaristina hän kuulemma voisi toimia hieman kunnianhimoisemmin, opetella riffejä ja rytmikuvioita jne. Stemmalauluunkin tämä kriitikko kaipaisi lisää mielikuvitusta. Laulujen sanatkin tahtoivat välillä olla hieman hakusassa. Nykyisin sopisi Maijaselle luonnehdinnaksi muusikkona ”laiska, mutta lahjakas”. No, enpä tiedä - ehkä kuitenkin totta ainakin toinen puoli …
The Yardbirds

Tunnelma teltassa sähköistyi brittibändi Yardbirdsien astuessa estradille. Yardbirds on ollut todellinen edelläkävijä ja brittiläisen rytmibluesin ammattikoulu 60-luvulta. Kyseinen bändihän on tullut kuuluisaksi siitä, että sen riveistä on kasvanut useampiakin huippukitaristeja. Eric Clapton soitti alkuperäisessä, silloiselta nimeltään Five Live Yardbirds kokoonpanossa ja löi itsensä läpi. Clapton erosi Yardbirdsistä sen jälkeen kun bändi teki ”kaupallisen” hittinsä For Your Love (joka tietysti kuultiin tänäkin iltana). No, sen jälkeenhän Eric ei olekaan tehnyt mitään ”kaupallista” ;) Muut suuriksi kitaravelhoiksi nousseet Yardbirds-miehet olivat tänä vuonna Pori Jazzissakin esiintynyt Jeff Beck (joka olisi kyllä pitänyt nähdä, mutta kaikkea ei voi saada eikä ehdi yhden viikon aikana kokea!) sekä tietysti sittemmin Led Zeppelin –kitaristina tunnettu Jimmy Page.

Chris Dreja (gr)
David Smale (bass)
Nykykokoonpanossa on jäljellä kaksi alkuperäisjäsentä, kitaristi Chris Dreja sekä rumpali Jim McCarthy. He olivat edelleen hyvässä soittovireessä ja laulustemmatkin irtosivat vielä komeasti. Solistin tehtävät he olivat kuitenkin viisaasti jättäneet energisten nuorten miesten hoidettaviksi.

Tummaihoinen Andy Mitchell oli erittäin raju ja loistavaääninen laulaja. Nuori mies soitti myös huuliharppua taitavasti Keith Relfin jalanjäljissä. Myös akustinen kitara kuului miehen soitinvalikoimaan. Basistina toimi tanakalla otteella pitkätukkainen David Smale. Kitaristi Ben King osoittautui persoonalliseksi ja teknisesti lähes uskomattomaksi soittajaksi, joten enpä ihmettelisi, vaikka Yardbirdsin kitaristiperinne saisi jatkoa ja tästä nuoresta miehestä kuultaisiin vielä muissakin yhteyksissä. King käytti monipuolisesti erilaisia soittotekniikoita, mm. soitti välillä normaalisti plektralla, välillä pelkin sormin näppäilemällä tai slide-putkella. Kitaransa volyymisäädintä kääntelemällä soittimesta irtosi välillä jänniä, viulumaisiakin ääniä. Soitto oli todella nautinnollista kuultavaa. Hienot soundit hän loihti kalustonaan vain Telecaster ja pikkuruinen Vox-vahvistin muutaman efektipolkimen tehostamana - ei siinä muuta tarvita, kun on tekijämies asialla!

Ben King
Viime kesäisessä Keitelejazzissa esiintynyt The Animals And Friends oli ”just another blues band” veivaamassa laiskasti rytmibluesia ja alkuperäisen Animalsin hittejä. Tämä Yardbirds oli kyllä aivan toiselta planeetalta eli huomattavasti energisempi ja nuorekkaampi ilmestys.

Yardbirdsin settiä voisi kuvailla kolmijakoiseksi. Repertuaari sisälsi Blues/R&B-, Pop- ja Psykedelia/proge–kappaleita. Eli selvästikin ohjelmisto oli laadittu läpileikkaukseksi bändin uralta. Blues-ohjelmistoa edustivat esimerkiksi Searching for my baby, Rolling and tumbling, Train kept a-rollin' sekä Can't see the light.

Andy Mitchell
Pop-osastokin vedettiin nuorekkaalla energialla: Still I'm sad, Shapes Of things, Heart full of soul ja For your love sekä rumpali Jim McCarthyn säveltämä Crying Out For Love. Näissä kappaleissa myös solisti soitti akustista kitaraa tai rytmisoittimia. Nämä pop-kappaleet soivat erityisen komeasti myös neljän miehen stemmalaulun ansiosta.

Psykedeelisempää, lähes progea edusti Jimmy Pagen Yardbirds-ajoilta lähtöisin oleva, VAIKUTTAVA Led Zeppelininkin levyttämä ja usein keikoillaan tulkitsema Dazed and Confused. Siinäkin kitaristi pani todella parastaan ja koko kappale oli kerrassaan upeaa kuunneltavaa. (ks. alla oleva videoclippi)

Jim McCarthy


Yardbirds poistui lavalta tässä vaiheessa. Yleisö jäi huutamaan ja taputtamaan lisää ja vaikka aikataulu oli jo myöhässsä ja Procol Harumin piti jo aloittaa roudaus, encore pienen hämmingin jälkeen kuitenkin saatiin. Se oli hieman yllättäen Muddy Watersin Mannish Boy. Procol Harumin roudari katseli hermostuneen näköisenä lavan sivulla, että pitäisi päästä jo bändin kamoja virittelemään.

Jo roudaustauolla hakeuduimme lavan eteen, jotta olisimme hyvillä paikoilla Procol Harumin aloittaessa. Roudareiden työskentelyä olikin mielenkiintoista seurata, joten reilun puolen tunnin odotus ei eturivin tungoksesta huolimatta pitkästyttänyt. Ammattimiehet tekivät täsmälleen samat rutiinit kuin edellisenä vuonna seuratessamme näiden herrojen työskentelyä. Ensin siirrettiin urut ja kosketinsoittimet lavan sivulta paikalleen, seuraavaksi mikrofonit paikoilleen, sitten kitaroiden virityksen tarkistus. Nuotit telineisiin, setlista roudausteipillä lattiaan ja pieni soundcheck. Lopuksi jokaselle soittajalle vesipullo ja pari pulloa Karjala-olutta ;)
Procol Harum


Procol Harum oli tullut Jethro Tullin kanssa tekemältään Pohjois-Amerikan kiertueelta Äänekoskelle paikkaamaan viime vuotista johtajansa loukkantumisen takia  piloille mennyttä Keitelejazz-keikkaansa ale-hintaan ja luvannut soittaa normaalia pidemmän setin. Tämän ansiosta illan aikana kuultiin harvinaisuuksia ja yllätyksiäkin. Gary Brooker kertoi paikanpäällä ja on aiemminkin (viime syksynä) kertonut tiedotteessaan, että hänellä oli onnettomuudessa mennyt viisi kylkiluuta poikki ja sairastaneensa sitä kaksi kuukautta. Viime kesänä Äänekoskelle tullessaan Brooker oli kertomansa mukaan kiivennyt jonkin tukkipinon päälle kuvaamaan "keskiyön aurinkoa" ja pudonnut sieltä kohtalokkain seurauksin. Brooker arvosti kovasti suomalaista terveydenhoitoa ja järjestäjien sekä yleisön ymmärtäväistä suhtautumista edelliskesän tynkäkeikalla.

Odotukset olivat siis korkealla ja mitä Gary Brooker ja kumppanit tekivätkään? Täyttivät ja ylittivät odotukset komeasti! Brookerin ääni oli tällä kertaa lähes nuoruutensa aikojen vireessä ja Procol Harum soitti kuin parhaina päivinään. Brooker oli hyvällä ja rennolla tuulella ja jutteli yleisölle leppoisasti kappaleiden välissä. Kyseli mm. ”Oletteko kaikki lomalla?” Kuullessaan useimpien vastaavan myöntävästi hän ihmetteli, että kukas teillä sitten työt tekee?

Gary Brooker
Brookerin fantastisen laulun ja pianonsoiton ohella parasta oli kokonaisuuden saumattomuus. Geoff Whitehorn (kitara), Josh Phillips (urut), Matt Pegg (basso) ja Geoff Dunn (rummut) ovat hioneet sovitukset, yhteissoiton, ajoitukset ja soundit niin huippuunsa, että juuri mitään huomautettavaa ei jäänyt. Klassikkokappaleetkaan eivät ole heille mitään pyhäinjäännöksiä, vaan niihinkin suhtaudutaan rennosti ja sovituksia on aikojen kuluessa muuteltu paljonkin levyversioista.

Illan setissä painottuivat blues ja kauniit balladit sekä uudempi tuotanto - uusimmalta The Well’s on Fire –albumilta (2003) kuultiin peräti neljä kappaletta. Toki oleellisimmat klassikot ja ”pakkopullatkin” kuuluivat ohjelmistoon. Keikka alkoikin klassikkoputkella: Shine On Brightly (samannimiseltä albumilta). Tästä jo kuuli, että Brooker on mahtavassa vedossa ja ääni loistavassa kunnossa 65 ikävuodestaan huolimatta. Homburg ja Beyond the Pale jatkoivat samaa linjaa.

Uudempaa materiaalia seurasi: One Eye on the Future sekä uudeksi suosikki Procol-biisiksemme muodostunut An Old English Dream (The Well’s On Fire -albumilta). Ennen viimeksi mainitun kappaleen aloitusta Gary kysyi kitaristilta ”Mitenkäs tämä alkoikaan?” Whitehorne hyräili alkua ja siitä lähdettiin. Kappaleen jälkeen Brooker kysyi yleisöltä: “Any of you were here last year?” Käsiä nousi paljon ja hän jatkoi: “We think you're the best audience in the world … so we came back”. Itse asiassa One Eye on the Future on melko vanhaa tuotantoa, sillä se on alunperin tarkoitettu Somethin Magic -albumille (1977). Ainoa julkaistu versio on "One Eye on the Future" -livelevyllä vuodelta 2008.

Grand Hotel sai jo ihmiset tanssimaankin. Tässä erittäin hienossa ja monipolvisessa kappaleessa kuultiin jälleen hienoa pianismia Brookerilta.

Josh Phillips

Bluesosasto alkoi ajan ilmiöihin kantaaottavalla, viimeisimmältä studioalbumilla (2003) julkaistulla, harvoin keikoilla kuullulla kappaleella Wall Street Blues, joka soitettiin levyversiota raskaampana sovituksena. Sinisintä bluesia näissä kappaleissa soitti kyllä kitaristi Geoff Whitehorne. Hän onkin yksi parhaista näkemistäni kitaristeista. Hänellä ”vonkukitara”, kierrot, ylä-äänet ja kahden käden ”tapping” (eli soittaminen kieliä sormenpäillä otelautaa vasten naputtamalla) ovat hyvin hallussa. Suorastaan hurmaava, charmantti herra! Sen sijaan Brookerin ja Josh Phillipsin koskettimistosta ei kovin bluesahtavaa soittoa irronnut. Urkuri Phillips oli muutenkin turhan varovainen soitossaan, muutama komea soolo häneltäkin toki kuultiin.

The Blink of an Eye on jälleen procol-materiaalia uudemmasta päästä (2003), kaunis balladi, jossa kuultiin myös komea urkusoolo. Robert's Box oli hauskasti sovitettu, calypsorytmien lisäksi kappale soi valillä lähes tangona!

Matt Pegg
Tässä vaiheessa Brooker havahtuu siihen, että nämähän ovat jazzfestivaalit, joten soitetaanpa vähän Bluesia. Kappale oli yllättäen Strangers in Space - jälleen harvoin kuultu kappale (Something Magicilta). Kappale soitettiin kauniina bluesballadina, jonka alussa koskettimistoista kaikui avaruussoundeja. Brooker soitti jazzahtavia pianofillejä ja –sooloja. Matt Pegg päästeli hienoja bassokuvioita ja jopa pidemmän bassosoolon. Enpä ole ennen Procol Harumilta bassosooloa kuullutkaan!

War is not Healthyssa on myös kantaaottavaa sanoitusta ja se on myös harvinaisempaa bluesahtavaa materiaalia, erikoisuutena Brookerin lähes Rap-tyylinen puhe-laulu ja pitkät pianosooloilut. Whitehorne otti käyttöön slide-putken ja onnistuihan sekin soittotyyli tältä mieheltä ihan komeasti.

Tässä kohtaa tuli minulle ihan outo blues-kappale. Myöhemmin selvisi, että kyllä tämäkin Yours if you Want Me on Brooker/ Keith Reid –tuotantoa eli ehtaa Procol Harumia. Sitä on esitetty ainakin Lontoossa 21.7.2007 järjestetyssä ”Procol Rarum - The Lost Songs of Brooker / Reid” tribuuttikonsertissa. Kappale sisälsi hauskan fraasin, jonka takia se varmaankin oli valittu illan settiin “Two left feet. Dance like a spaz. The music I like… is jazz …”.

Pandora’s Box (Procol’s Ninth –levyltä) sisälsi pianosoolon jännillä marimba/vibrafoni –soundeilla. Tämän kappaleen tuntui suurin osa yleisöstä tunnistavan ilmeisesti Pepe Willbergin Hermes –nimisen suomalaisversion ansiosta. Erittäin paljon, lähes kyllästymiseen asti (myös Pepe Willbergin suomalaisversiona) kuullun kappaleen A Salty Dog Brooker laulaa niin komeasti, tunteella ja paatoksella, että sai jopa kitaristi Whitehornen liikuttumaan eikä hän ollut ainoa, joka kuivaili silmäkulmiaan. Varsinaisen setin viimeisenä kuultiin muutaman kuulijan jo huutelemalla vaatima klassikko Conquistador. Myös tässä kuultiin Josh Phillipsin urkusooloilua.

Bändi poistuu ja yleisö aloittaa raivokkaan taputuksen ja huudon encoren toivossa, koska se yksi biisi on vielä kuulematta! Herrat huudattavat yleisöä ja odotuttavat itseään melko pitkään. Encore alkaa kuitenkin kappaleella Whiskey Train, joka on lähes Heavya ja Whitehorne pääsee loistamaan korvia ja selkäpiitä hivelevissä kitarasooloissaan. Tässä kuultiin myös setin ainoa rumpusoolo. Jostain luin rumpali Geoff Dunnin olevan vasenkätinen, mutta hänellä ei kuitenkaan ole täydellisesti peilikuvaksi käännettyä rumpusettiä. Tämän väitettiin tuovan hänen soittoonsa aivan omanlaisensa soundin. No, itse en ole sellainen rumpuasiantuntija, että olisin tuota huomannut.

Geoff Whitehorn
Whiter Shade Of Pale, tulihan sekin sieltä ja aivan ainutlaatuisena, pitkänä kolmen säkeistön versiona! Tämä klassikkojen klassikko ja yhtyeen jokaisen keikan ”pakkopulla” sai yleisön laulamaan ja tuntui kuin aika olisi kadonnut. Vaikka tätäkin kappaletta olen kuullut neljänkymmenen vuoden (!) aikana hyvinkin paljon, on se vaan varsinkin näin livenä kuultuna niin sanoinkuvaamattoman hienoa musiikkia, että ihan meinasi tulla tippa linssiin. Versio on normaalia pidempi, Brooker laulaa seisaaltaankin ja Whitehorne soittaa ensimmäisen ja toisen säkeistön välissä ilmeisen spontaanisti ylimääräisen, mahtavan osittain kaiutetun soolon, jota ei tiettävästi koskaan ennen ole tässä kappaleessa soitettu (ks. Youtube-videolta n. 3.30 minuutin kohdalta). Tässä kohtaa, kuten aina konserteissa loistavien kitarasoolojen aikana olin lähes ekstaasissa. Loppuun Brooker soittaa vielä ylimääräisen barokkivaikutteisen pianolurituksen, jonka aikana Whitehorne elehtii siihen malliin, että mistähän nyt tuulee. Mahtava keikka on ohi, Brooker kiittää ja lupaa tulla takaisin noin kymmenen vuoden sisällä. Yleisö on enemmän kuin tyytyväinen.

Tungoksesta ja kosteasta kuumuudesta huolimatta tämä oli minulle todella nautittava, tärkeä ja ainutlaatuinen ilta, kuten juttuni pituudestakin varmaan voi päätellä (jaksaneeko kukaan lukeakaan?). Varsinkin Procol Harum ja Gary Brooker oli hienoa nähdä niin hyvässä iskussa ja pitkällä keikalla (lähes 2 tuntia edelliskesäisen vajaan tunnin tynkäkeikan sijaan). Yhtenä osasyynä nautintooni olivat uudet korvatulppani. Hankin nimittäin korvieni muotoon valetut, muusikoidenkin käyttämät hienot (ja kalliit) tulpat (Elacin ER). Ne eivät vääristä ääntä, eivät paina korvia ja vaimentavat juuri sopivasti (-15 DB) ja tasaisesti kaikilla taajuuksilla. Suosittelen!

Illan päätteksi ajoimme kodin sijasta Viitasaarelle hotelli Pihkuriin (loppu)yöksi. Hotellista tuli mieleen amerikkalaisten ”road movie” -elokuvien rähjäinen moottoritien varren motelli. Norman Batesia ei sentään näkynyt ;) Pihkurista jatkettiin seuraavana aamuna Reisjärven kirkkoon kello kymmeneksi, mutta se onkin sitten jo kokonaan toinen juttu …

Procol Harum Setlist

Shine on Brightly
Homburg
Beyond the Pale
One Eye on the Future
An Old English Dream
The Devil Came from Kansas
Grand Hotel
Wall Street Blues
The Blink of an Eye
Robert's Box
Strangers in Space
War is not Healthy
Yours if you Want Me
Pandora's Box
A Salty Dog
Conquistador

Encore

Whisky Train
A Whiter Shade of Pale

Kuvat:  ©Kari Jaakonaho

Linkkejä:

Beyond The Pale –fanisivuston arvio Procol Harumin Keitelejazz-keikasta.
Tämän kirjoittanut Charlie Allison oli tullut Edinburghista, Englannista saakka varta vasten katsomaan Procol Harumia Äänekoskelle!

Keitelejazz YouTube:ssa:

Procol Harum:

An Old English Dream (itse kuvattu)
Whiter Shade Of Pale kokonaan ja erittäin hyvälaatuisena! Video on ilmeisesti kuvattu HD-laatuisena videokameralla jalustalta jostain teltan raosta ulkopuolelta.

Yardbirds:

Dazed and Confused (itse kuvattuna)

Silvennoinen & Maijanen Band:


 



sunnuntai 18. heinäkuuta 2010

Yasmin Levy Jyväskylän kesän tapahtumateltta 16.7.2010

Jyväskylän Kesän entistä suurempi tapahtumateltta yliopiston kampuksen kentällä




Mikä nainen, mikä ääni!

Yasmin Levy on israelilainen upea ääninen tosi kaunis nainen, josta mm. musiikkilehti The Guardian on povannut seuraavaa maailmanmusiikin supertähteä. Yasminin musiikki on vanhaa (1400-luvun) espanjalaisen flamencon ja juutalaisen laulumusiikin sekoitusta, jota lauletaan harvinaisella ladinon kielellä. Kieltä puhuu vain 180 000 ihmistä koko maailmassa. Taustabändissä oli kaksi todella taitavaa flamencokitaristia (Skotlannista ja Intiasta), basisiti (Englannista), yksi puhaltaja (Armeniasta) sekä lyömäsoittaja (Yasminin israelilainen aviomies, jota laulaja tituleerasi "vihaamansa" anoppinsa hienoksi pojaksi). Yasminin ääni todella sai kylmät väreet kulkemaan pitkin selkää täpötäyden sirkusteltan kuumuudesta huolimatta!.

Laulujen sanoista ei luonnollisesti ymmärtänyt yhtään mitään, mutta Yasmin selitti englanniksi laulujen sanoman ja sanoihin sisältyvät tunteet välittyivät kyllä kuulijalle laulajan äänestä ja kehon kielestä. Yksi esitetyistä lauluista oli muuten Leonard Coheninkin levyttämä Hallelujah, jossa yleisökin saatiin laulamaan kertosäettä.

Kaiken kaikkiaan todella upea ja kokemisen arvoinen konsertti oli jo tässä vaiheessa varmasti yksi konserttikesämme kohokohdista.

Konsertin jälkeen kävimme pienellä terassikierroksella ja pub Jalon terassilla pientä iltapalaa syödessämme Yasmin käveli miehensä kanssa kahteenkin kertaan ohi ja pääsin ihailemaan hänen kauneuttaan myös "siviileissä" ;)

Yasmin Levy (laulu),
Vardan Hovanissian (duduk, klarinetti),
Cuffy Cuthbertson (kitara),
Nikhil Mukhi (mandoliini, kitara),
Tim Fairhall (kontrabasso),
Ishay Amir (lyömäsoittimet)

Tässä pari näytettä:

http://www.youtube.com/watch?v=-ngM6GOlGa4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oM0EYdC_5gg
http://www.youtube.com/watch?v=Siycp3c_INE

keskiviikko 14. heinäkuuta 2010

J. Karjalainen Polkabilly Rebels, Jyväskylän kesän tapahtumateltta 14.7.2010
















J. Karjalainen Polkabilly Rebels esiintyi Jyväskylän Kesän tapahtumateltassa Kampuksen kentällä. Lavalla nähtiin J. (Jukka) Karjalaisen lisäksi Veli-Matti Järvenpää, haitari sekä Tommi Viksten, kitara ja Mitja Tuurala, kontrabasso. Emme olleet ennen J. Karjalaista livena nähneetkään, vaikka miehen ura on kestänyt jo 25 vuotta. Nyt siis oli oivallinen tilaisuus nähdä tämäkin taiteilija lavalla. 

Veli-Matti Järvenpää
31.3.2010 ilmestynyt Polkabilly Rebels päättää Lännen Jukan 2006 aloittaman ja Paratiisin poikien 2008 jatkaman amerikansuomalaisten laulujen sarjan ja huipentaa näin muodostuneen levytrilogian. Karjalainen tekikin Lännen Jukka -levyn tehdessään kunnioitettavan irtioton  julkaisemalla yksin banjolla säestäen tehdyn Lännen Jukka -levyn. Näin hän osoitti voivansa  tehdä ihan mitä itse haluaa radiohiteillä rahastamisen sijaan. Levyllä hän lauloikin aivan eri äänellä kuin ennen. Musiikki oli muuttunut karummaksi ja ääni vanhemmaksi. Olipa vasta tuota levyä varten opetellut banjon soitonkin. Trilogian ensimmäinen levy Lännen Jukka on todella karu, pelkän banjon ja parissa kappaleessa kitaran säestyksellä hyvin "juopuneella" äänellä laulettuja Hiski Salomaa -tyylisiä melko ronskeja lauluja. Kahdelle uusimmalle paljon hilpeämmälle levylle on sitten otettu lisää muusikoita mukaan, lähinnä juuri tämän illan kokoonpano. Viimeisimmällä polkabilly -levyllä on myös yksi Marjo Leinosen laulama kappale.

Konsertissa kuultiinkin pelkästään näitä kolmen viimeisimmän levyn  lauluja ja ainoa "vanha" hitti oli Kolme Cowboyta. Jollakin keikalla Karjalainen olikin suurta Doris -hittiä vaatineille illan juonen selväksi tokaisemalla: "Doris ei tuu tänä iltana ollenkaan. Se on jossain muualla".

Konsertti alkoi uusimman levyn ehkä hauskimmalla amerikansuomalaisen, kesällä 2009 kuolleen ”Michiganin Toivolan teräsnaisen” Jenny ”Jingo” Viitalan kappaleella Siantappolaulu: "kuustoista vuotta kun sikkaa syötettiin voilla ja perunalla / eihän siitä henkikään irronnut sen kun suurella kanuunalla". Yhtä reteä meininki jatkui myös illan muissa kappaleissa, kuten Pontikkapoika, junasta kertova "Amerikan Lentävä kalakukko" Wabash Cannonball sekä New Orleansin tappelu

Herkempää puolta edusti yleisönkin laulamaan saanut vanha lastenlaulu Piupali paupali. Tätä kappaletta spiikatessaan J. kertoi tarinan eräältä  ravintolakeikaltaan, jolla joku yleisössä ollut oli tullut baaritiskillä sanomaan, että lauloit sen Piupali paupalin eri sanoilla kuin äitini on laulanut. Jukka oli kysynyt miten se sitten menee? Mies oli lähtenyt pakkasessa pyörällä sitä kolmen kilometrin päähän äidiltään kyselemään. Illan aikana kaveri oli tullut takaisin ja antanut Jukalle laulun sanat  vanhan naisen vapisevalla käsialalla lapulle kirjoitettuna. Ainoa kohta, missä oli sanat eronneet esitetystä versiosta oli  "älkää kaatako piimätonkkaa porstuassa mennessänne", kun Karjalainen oli laulanut "piimähinkkiä". Toinen yleisön laulatusbiisi oli Sun kloorin kloorin halleluuja!

Karjalaisen uudesta tyylistä ei kaikki pidä, mutta ainakin minä viihdyin kesäisen illan oikein hyvin näiden hauskojen ja osin rujojenkin rallien ja reilun meiningin ansiosta ja pystynpä ihan sujuvasti kuuntelemaan noita kolmea uusinta levyäkin.

Kuvat:  ©Kari Jaakonaho


sunnuntai 11. heinäkuuta 2010

Purppurasapatti, Haapajärvi 10.7.2010


Purppurasapatti oli kesän nostalginen Jytätapahtuma kotipaikkakunnallani Haapajärvellä. Tämä olikin oivallinen päätös kesämökkireissullemme Sotkamon Vuokatissa. Konsertissa esiintyivät 70-luvun alussa Pohjois-Suomen keikkalavoja ja tanssipaikkoja kiertänyt Haapajärveläinen oppikoulukavereitteni muodostama rock-yhtye Mystic, Nivalalainen rock-yhtye Lukkorengas ja lannistumaton media-artisti Tykylevits. Nimi Purppurasapatti tulee tietysti pääesiintyjä Mysticin 70-luvun ohjelmiston rungon muodostaneista "jytäbändeistä" Deep Purple ja Black Sabbath. Ilta oli mukavasti vähän luokkakokoustyyppinen tapaus. Väkeä vaan olisi saanut olla enemmän ja yleisesti porukka oli pari vuotta meikäläistä nuorempaa ikaluokkaa. Tosin se pieni porukka oli sitäkin laadukkaampaa ...


Mystic muuten osallistui v. 1972 Rock-yhtyeiden SM-kisaankin ja pääsi finaaliin saakka mm. Tabula Rasa -yhtyeen kanssa. Yhtyeestähän on myöhemmin tullut kuuluisaksi kitaristi ja Kummelimies Heikki Silvennoinen.


Mystic: Ari Tenhunen (gr), Jukka Tenhunen (Keyb, Voc), 
Seppo Vesterinen (bs), Keijo Ilmonen (keyb), Visa Vesterinen (dr)
Jukka Tenhunen
Ari tenhunen
Seppo Vesterinen
Keijo Ilmonen


Lisää juttua Mysticistä



Tykylevits eli Kari Tykkyläinen on Pudasjärveläinen veistäjä, valokuvaaja, muotoilija, maalari, muusikko, ajattelija, vaikuttaja, poliitikko ja periksiantamaton videoartisti. YouTubessa on yli 600 Tykylyvitsin maailmanlaajuista huomiota saanutta videota. Tykylevits vietti nuoruutensa Haapajärvellä ja pyöri paljon Mysticin poikien mukana. Purppurasapatissa Tykylevits veti peräänantamattoman kovan shown.







Lukkorengas




Lukkorengas Nivalasta soittaa 60-80-luvun rock´n roll -covereita. Lukkorenkaassa soittavat Seppo Ainasoja (basso), Hannu Hartikainen (kitara), Ari-Pekka Savikko (kitara), Veli-Matti Savikko (rummut) ja Pasi Niemi (laulu). 


Hannu "Härski" Hartikainen




Kuvat:  ©Kari Jaakonaho








Lisää kuvia täällä

sunnuntai 14. helmikuuta 2010

Grand Slam: Ei elämästä selviä hengissä –kiertue, Jyväskylä, Paviljonki 12.2.2010



Juice Leskisen 80-luvun bändi Grand Slam tuli mini-kiertueellaan myös Jyväskylään Paviljongin Wilhelm-saliin. Salin alaosa olikin melko täynnä ja yleisön ikärakenne näytti olevan enimmäkseen meikäläisen 50 ja risat -ikäluokkaa. Istuipa samalla penkkirivillä vieressämme pari varmaan noin 70-vuotiastakin naisihmistä. Moittivat bändiä liian kovasta volyymista, vaikka omasta mielestäni volyymi oli hyvinkin maltillinen …

Paviljongin Wilhelm-salia oli uudistettu sen verran, että eteen oli rakennettu hieman toista metriä korkea esiintymislava. Ennen tuossa salissa esiinnyttiin etummaisten penkkirivien tasolla aivan lattiatasossa. Uudistus oli kyllä ihan onnistunut eli nyt permannollakin oli tuoleja ja niiltäkin varmaan näki lavalle hyvin. Meidän paikkamme olivat ylempänä penkkirivillä 11.

Grand Slam aloitti keikan hieman yllättävällä sisääntulolla. Herrat nimittäin tulivat sisään salin yläosasta ja lavalle mennessään tervehtivät käytävien varrella ihmisiä ihan kädestä pitäen. Sama lämminhenkinen tunnelma jatkui sitten koko konsertin ajan. Muusikot: Puntti Valtonen, Antti Tammilehto, Anssi Tikanmäki, Vesa Sytelä, Ila Loueranta ja Jari Yliaho näyttivät olevan hyvässä kunnossa, eikä heissä kovin suurta muutosta 80-luvun habitukseen ollut havaittavissa. Puntti Valtonen näytti jopa nuoremmalta kuin 80-luvun kuvissa, joissa miehellä oli pientä pöhötystäkin havaittavissa. Jari Yliahon pitkät hiukset olivat vaihtuneet trendikkäästi paljaaksi ajeltuun päähän. Anssi Tikanmäki taas on kuin Mick Jagger, eli ei näytä vanhenevan lainkaan. Vertailukohdat olivatkin illan aikana nähtävissä taustakankaalle heijastetuissa Juicen ja bändin 80-luvun kuvissa.

Konsertti alkoi tietysti kiertueen nimikkokappaleella Ei elämästä selviä hengissä, joka vedettiin jokseenkin ilman säestystä. Seuraavien kappaleiden ajan keskityin musiikkiin ja konsertin tunnelmaan, joten muistiinpanojen puuttuessa esimerkiksi kappaleiden järjestystä en pysty muistamaan. Koetankin tässä kirjoittaa vain joitakin huomioita ja mieleen jääneitä kohokohtia konsertista.

Illan pääsolistina kitaransoiton ja spiikkauksen ohella toimi Puntti Valtonen, joka selviytyi laulusta varsin kohtuullisesti. Ainakin hän on parempi laulaja kuin itse Juice oli konsanaan. Juicehan ei itsekään pitänyt itseään laulajana, vaan enemmänkin runoilijana ja kirjailijana. Pienen miinuksen kyllä Puntille antaisin ehkä liian suoraviivaisesta ja vivahteettomasta, hieman kiireisen tuntuisesta laulusta, olisin kaivannut lauluun enemmän nyansseja. Laulusolisteiksi pääsivät toki muutkin muusikot, Jari Yliaho lauloi ainakin Outoon valoon ja Ila Loueranta Mimosan Hipiän. Soitto oli varsin kurinalaista, eikä mitään ylimääräisiä sooloja oikeastaan kuultu, ainoastaan kappaleiden alkuperäisiin levyversioihin kuuluvat kitarasoolot ja muutamat kosketinsoitinsoolot. Varsinkin Anssin urkusooloja olisi mielellään kuullut enemmänkin. Anssi jäikin minusta liiaksi kitaristien varjoon. Kosketinsoittimia soitti muuten myös Anssin poika Eljas. Toinen Anssin poika Emil taas avusti muusikoita mm. kantamalla kitaroita lavalle ja huolehtimalla juomavesi(!)huollosta.

Grand Slam esitti keikoilla jo Juicen aikaan kaikenlaista performanssia ja sketsejä. Niin nytkin, mutta sketsit ja niiden huumori eivät kyllä oikein auenneet yleisölle Puntin selityksistä huolimatta. Hauskinta sketsiä taisi olla kappeleessa Einarin polkupyörä Antti Tammilehdon pan-huilun soitto ja Anssin haitari, joka oli nimeltään vihreä Massey Ferguson. Antti Tammilehto esiteltiin panhuilisti Andi Tammilehdoksi ja Anssi Tikanmäki Alien Anssiksi humanoidinaamareineen. Myös Anssin pojat olivat sketseissä avustajina ja kappaleessa Hevidiggarin vuorisaarna Emil soitti kitaraa ja isä-Anssi ja pojat moshasivat eli heiluttelivat raivokkaasti pitkiä hiuksiaan.

Huumorin lisäksi kuultiin toki hienoja versioita Juicen parhaista ja koskettavimmista kappaleista, kuten Paperitähdet, Kaksoiselämää, Rakkauden ammattilainen, Luonas kai olla saan, Myrkytyksen oireet sekä Musta aurinko nousee. Viimeksi mainitussa Anssin urutkin soivat komeasti. Syksyn sävel meni jälleen kerran yleisön yhteislauluksi jopa niin, ettei Puntti Valtosen tarvinnut laulaa juuri lainkaan. Tässä kuultiin myös hieno kahdella kitaralla (Yliaho ja Valtonen) soitettu soolo. Kuultiinpa yksi Beatles-kappalekin: Strawberry Fields For Ever, jonka aikana taustakankaalla näytettiin kuvia Juicesta ja Grand Slamista Lontoossa Abbey Roadilla sillä samalla suojatiellä, jossa Beatleskin levykannessa kävelee. Grand Slamhan kävi aikoinaan Lontoossa äänittämässä albuminsa Sivilisaatio. Anssi lauloi tuossa kappaleessa, mikä toi kyllä kieltämättä nostalgisia fiiliksiä ihan lukioajoilta saakka …

Kappaleessa Norjalainen villapaita Puntti (muka?) unohti yhden säkeistön sanat. No, tuo säkeistö vedettiin sitten väliajan jälkeen erikseen, jotta ”yleisö ei tunne itseään petetyksi”. Toinen setti päättyi sitten bändin säestämään ja yleisön seisaallaan laulamaan Maamme-lauluun, kuten Juicenkin keikoilla aina oli tapana. Yleisön raivokkaiden taputusten ja tömistelyjen jälkeen herrat tulivat nopeasti takaisin ja soittivat kaksi ylimääräistä, joista viimeisenä Viidestoista yö reilusti uudistettuna sovituksena. Yleisö kuitenkin lauloi tässäkin täyttä kurkkua mukana ja taputti seisaallaan ja osa yleisöstä tanssi permannollakin. Täytyy sanoa, etten itse muista missään konsertissa laulaneeni mukana yhtä paljon kuin tässä. Sen verran lujasti nuo Juicen sanoitukset ovat vuosien varrella mieleen iskostuneet.

Paviljongin aulassa oli myynnissä T-paitoja sekä Juicen & Grand Slamin levyjä. Ostin Grand Slamin uuden neljä kappaletta sisältävän ”studiolive” -EP:n Kuka meistä uskaltaa. Levyn ennen julkaisematon nimikappale myös esitettiin keikalla ja sen kerrotaan olleen tarkoitettu Grand Slamin viimeiselle Taivaan kappaleita -albumille. Siitä se kuitenkin aikoinaan jätettiin pois, koska se muistutti liiaksi Norjalainen villapaita –kappaletta. Nyt Anssi oli löytänyt sen omasta hyllystään Juicen itsensä koneella kirjoittamana tekstinä, johon Anssi oli merkinnyt nuotit muistiin. Kappale on nyt modernisoituna julkaistu tällä EP:llä rinnallaan vanhat Luonas kai olla saan, Kaksoiselämää ja Viidestoista yö.


Kiertueen laulut:



3’30
Anna miehen murjottaa
Eesti
Ei elämästä selviä hengissä
Einarin polkupyörä
Hevidiggarin vuorisaarna
Kaksoiselämää
Kiitos vaan
Kuka meistä uskaltaa
Luonas kai olla saan
Maamme
Mimosan hipiä
Musta aurinko nousee
Myrkytyksen oireet
Norjalainen villapaita
Outoon valoon
Paperitähdet
Pienestä pitäen
Pilvee pilvee
Rakkauden ammattilainen
Rock’n roll’n blues’n jazz
Strawbwrry Fields Forever
Syksyn sävel
Syyskuu 

Vaasankin veri vapisee
Viidestoista yö

Lista kopioitu ohjelmalehtisestä, jossa kappaleet ovat aakkosjärjestyksessä.

Grand Slam:



Ila Loueranta (kitara, laulu)
Vesa Sytelä (rummut, mandoliini, percussiot)
Antti Tammilehto (basso, pan- ja käärmehuilu, multi-instr.)
Anssi Tikanmäki (kosketinsoittimet, laulu)
Puntti Valtonen (laulu, kitara)
Jari Yliaho (kitara, laulu)

Eljas Tikanmäki (backline ja urut)
Emil Tikanmäki (backline ja kitara